Hani's Precious

Sunday, September 30, 2012

Kenangan Manis Di Vietnam

Salam Sejahtera....

Ni himpunan gamba2 mase di Vietnam. Me rase seronok pi Vietnam, di samping mase perjalanan yang tak begitu lame, makanan yang sedap, buah2an yang segar & besar dan tentu2nyer mestilah sebab barang2nyer yang murah.

Ni pemandangan biasa di bandar2 di Vietnam termasuklah di Ho Chih Minh, jalan2raya dikuasai oleh motosikal. Macam semut kuar dari sarang banyaknyer. Kete memang kurang, yang banyaknyer teksi.

Masih jumpe lagi orang meniaga mengandar bakul mcm ni. Rase cam tengok citer P. Ramlee la pulak. Peniaga2 jalanan or di kaki2 lima memang ramai di Vietnam. Diaorang bukak tempat makan lagi di kaki2 lima tu.

Pemandangan yang menyejukkan mata, Dataran Mekong yang subur.

N Sg Mekong yang mendamaikan, terutamanyer mase menaiki sampan menyusuri sungai tu


Dan buah3annyer yang murah dan sedap. Mase me pi hari tu musim lycee, puas kami makan lycee, tapi tak pasti la local or import.

Dan semestinyer makannyer yang lazat sampai licin pinggan. Cuma hari terakhirnyer me tak abis makan                sebab last day tu diaorang hidangkan Vietnam Cuisine - Mee Sup Vietnam  yang bagi me sangat simple.

Pulut wane-wani ni me jumpe kat pasar malam Ben Than. 1st time tengok pulut kaleful cam ni

Haa biler dah banyak motosikal, mestilah banyak helmet tapi helmet diorang ni kelakar. Dah la kecik, pastu macam2 design  dan corak. Helmet ladybird, helmet cam topi askar, corak bunga2... semua ader. Satu lagi gamba yang kat bawah ni, peti2 ni semua peti besi untuk diaorang simpan duit. Mule2 tu rasa pelik, ape petibesi banyak2 ni. Rupe2nyer orang Vietnam tak suka menyimpan duit di bank. Diaorang lebih suka simpan dalam peti besi kat rumah.

Ni bunga2an di depan Pasar Ben Than. Suke tengok bunga2 ni, ni seme fresh flower ni,  hmmm... dapat amik gamba jer laa.

Dannnn... semestinyer orang2 Mesia (yang pompuan ler) suke sangat ke Vietnam adalah disebabkan mende kat bawah ni. Tak caye, pi la ke butik2 Muslimah & Ben Than night market... merata2 jumpe orang2 Mesia yang sedang membuat pelaburan, sampaikan peniaga2 Vietnam tu dah boleh berbahasa Mesia dah.

Okay... selesai sudah citer pasal Vietnam.

Sayonara!!


No comments:

Post a Comment