Hani's Precious

Monday, March 12, 2012

Berkorban di Kampuchea

As Salam...

Me entry kisah ni bukan untuk berbangga or menunjuk2, mintak dijauhkan dari perasaan riak... apatah lagi kalau membuat ibadah dan ada perasaan riak...ape mende pun tak dapatkan. Me entry untuk kenangan me, bile2 me bukak blog, me leh baca & tengok gamba2 kenangan tu. Lagipun bagi me "My Blog Is My Diary". Me akan simpan aper2 jer yang leh membawa kenangan buat me.

Berkorban di Kampuchea ni bukannyer kisah pi berperang tapi mengerjakan ibadah korban di sane pade hari raya Haji yang lepas. Me & ahli kuarge yang lain bersame2 menunaikan ibadah korban di Kampuchea. Kami tak pi tapi hantar duit ke sane dan korban tu diuruskan oleh wakil yang memang Abang Me (Dato' Salleh) dah kenal mase dia pi ke Kampuchea dulu. 

Yalaa... bile pikir2 kita ni dah mewah... hampir setiap taun wat korban sedangkan orang2 di Kampuchea tu ramai yang masih dhaif &  dapat makan daging setahun sekali jer.... waktu hari raya. Kita kat sini nak makan daging hari2 pun bolehkan. Jadi apa salahnyer bersame2 menyumbang pada diaorang yang sememangnyer seagama dengan kita dan diaorang ni pun memang orang Melayu... Melayu Champa.

Sebenarnye bukan setakat di Kampuchea ajer kita boleh membuat ibadah korban, banyak lagi di tempat2 lain macam di Sudan, di Pakistan dan tempat2 di mane ramai orang2 Islam yang susah... me galakkan kawan2 untuk berkorban.

Gamba2 ni me baru dapat hari Sabtu baru ni... mungkin abang me baru terima dari Kampuchea.

Ni gamba kuarga yang menguruskan ibadah korban kami di sane. Comel2 tak ubah macam orang Melayu kita. Mereka ni dari kuarga yang berada ckit agaknyer. Yang pakai jubah hitam tu Sabariah namenyer, baju biru muda tu suami dier, mak cik & pak cik tu mak & ayah Sabariah. Ayah dia imam di sane. Yang lain 2 tu adik beradik & anak serta anak2 saudara dier. Me berazam satu hari nanti me nak pi ke sane jumpe diaorang.

Lembu korban kami

Alhamdulillah, korban selamat sudah!

Diaorang sediakan sijil untuk para peserta ibadah korban tapi bagi me sijil yang Allah Taala bagi tu yang lebih penting. Me berdoa semoga ibadah korban kami diterima olehNYA. Aminnn!!!

No comments:

Post a Comment