Hani's Precious

Monday, September 19, 2011

Raya 2011_Dari Johor Sampai Ke Perlis

Assalamualaikum..

Taun ni giliran beraya di Muar sebenarnya tapi me & en hasben beraya di Taiping sebab pak mertua tak sihat lagi, so di akhir2 puasa kami balik me Muar dulu.... sambut akhir Ramadhan kemudian dari Muar kami balik ke Taiping. Dalam perjalanan kami singgah di Seremban sebab me nak bayar cukai taksiran untuk rumah Seremban yang dah lama tertangguh, al maklum la dapat penyewa yang akalnya beng.... sikit, boleh dia buang semua surat2 penting me yang sampai ke rumah tu.

Ingat nak teruskan perjalanan terus ke Taiping tapi en hasben tak berapa sihat... rasa seram sejuk lak badan dier... mungkin kot disebabkan sehari sebelum tu jadi superman... heee.. terjatuh dari pokok pulasan. Alhamdulillah la pokok tu tak tinggi sangat. So kami balik dulu ke Shah Alam, en hasben nak rehat sekejap & amik ubat. Lepas sembahyang zohor kami gerak balik ke Perak. Sampai di kampung Taiping dalam pukul 6 lebih. Sempat gak kami berbuka hari last puasa di kampung.

Esoknyer dah raya. Juadah hari raya....  lemang, kari daging, nasi impit, kuah lodeh dan daging dendeng yang me bawak. Pagi raya ziarah ke rumah saudara mara. Hari raya ke 3 kami pegi ke Kedah, ziarah pak saudara (Chu Lah) di Legong, Baling. Lepas balik dari Baling kami terus ke Pulau Pinang pulak ziarah abang me (Adon) di Kepala Batas. Sampai di Kepala Batas dah malam. Esoknye dalam pukul 10 pagi kami (termasuk Adon sekeluarga) bergerak ke Perlis, beraya di rumah sepupu me (Abang Ayom) di Kangar. Dalam perjalanan balik, kami semua singgah pulak di rumah sepupu yang lain (Kak Shida)  di Alor Setar. Dari Alor Star kami terus bertolak balik ke Taiping & sampai dalam pukul 10 malam.

Esoknya dah nak balik ke Shah Alam. Sebelum balik kami ziarah Kak Lela, sepupu en hasben yang baru kematian suami pada hari raya ke 4. Sebelum tu beraya ke rumah Len d Taman Kaya, Taiping, penyewa rumah me d Sentul. Dalam perjalanan balik ke Shah Alam kami singgah beraya di Parit, rumah sepupu en hasben (Kak Ma). Kami convoy ngan sepupu, Zaki & Adib. Ikut jalan lama sebab nak elak jam. Denga kat radio... memang highway jam teruk gak.  Kami berenti makan dan sembahyang maghrib di Sungai Besar sebelum meneruskan perjalanan balik ke Shah Alam. Sampai di Shah Alam dah hampir tengah malam.

Esoknye me cuti lagi, so amik kesempatan untuk kemas rumah yang sememangnya belum berkemas apa2 pun lagi. Letih sangat2 sebab dari pagi dalam kul 8 lebih sampai pukul 5 petang me berkemas, rasa cam nak tanggal je sendi2 tangan & kaki me ni.

Hujung minggu pulak ami beraya ke rumah abang2, sepupu & makcik di Kelang, Kajang, Bangi & Puncak Alam.

2 minggu lepas raya, ada cuti umum 1 hari yang bersambung ngan cuti hujung minggu, so kami amik kesempatan balik lak ke Muar sebab tak beraya lagi di Muar kan. So lengkaplah perjalanan kali ni.... dari selatan ke utara & dari utara ke selatan.... tah berapa ribu kilometer agaknya ye.

Antara gamba2 yang sempat diamik... banyak gamba yang terlepas sbb sibuk beraya tak ingat nak amik gamba wat kenangan.

suasana sawah padi di sepanjang jalan menuju ke Kedah/Perlis



Sampai dah di Perlis

Replika pokok duit emas di bandar diraja Arau

Sampai pulak di Alor Setar, Kedah

Gamba me & anak2 & cucu2 saudara masa hari raya hari tu



No comments:

Post a Comment