Hani's Precious

Saturday, August 6, 2011

Animal VS Human

Salam 6 Ramadhan...

Me tertarik dengan satu berita di MA minggu lepas  mengenai kisah anak chimpenzi bernama Dodo yang berusia 2 tahun. Dalam gamba tu Dodo sedang memberi susu kepada Aorn anak harimau belang di sebuah ladang buaya di Bangkok.

Yang menarik perhatian me pertamanye ialah kasih sayang yang ditunjukkan oleh seekor haiwan kepada haiwan lain yang berlainan jenis... seekor anak chimpenzi menyusukan sambil memeluk seekor anak harimau. Sifat  manusia yang wujud pada seekor chimpenzi yang hanya berusia 2 tahun....Subhanaullah!!

Yang keduanye... cara menyusu yang begitu santai, bersahaja, mesra & manja yang membuat hati me tertarik untuk melihat gamba tu berkali2.

Yang ketiganye ialah bila me memikirkan, belum tentu seorang manusia mempunyai kasih sayang dan hati yang semurni seperti apa yang ditunjukkan oleh Dodo. Malahan seorang ibu sanggup membuang anak kandungnye yang sendiri. Tu belum lagi mencabul, merogol, mendera & berbagai2 lagi penyeksaan dan penderitaan yang dilakukan oleh seorang yang bergelar manusia ke atas darah dagingnye & sesame manusia.

Ingatlah kekadang manusia perlu mengambil pengajaran dari haiwan ye.

No comments:

Post a Comment